— Щойно був аукціон на п’ять ділянок. Від чотирьох переможець відмовився, а одну, на 23 гектари — взяв у користування. На сім років. Дохід бюджету — сто тисяч гривень на рік, — розповів Володимир Кучма, голова Кіптівської ОТГ. — Чернігівщина тепер, із…
Земельні законопроєкти: чи вигідні для громад?

— Щойно був аукціон на п’ять ділянок. Від чотирьох переможець відмовився, а одну, на 23 гектари — взяв у користування. На сім років. Дохід бюджету — сто тисяч гривень на рік, — розповів Володимир Кучма, голова Кіптівської ОТГ. — Чернігівщина тепер, із посухою на півдні України, не тільки лісовий, а й аграрний край. Хороші землі роздані давно. Деякі на 49 років передані у користування латифундистам (великі землевласники). З правом передачі іншим особам. Тепер до них і не підходь. Лишається активно корчувати зарослі деревами ділянки сільгосппризначення, щоб збільшити територію для вирощування на півночі, більш привабливій, ніж на півдні. І такий процес іде.
28 квітня Верховна Рада проголосувала за «земельний» законопроєкт*. По закінченню голосування Роман Лещенко, міністр аграрної політики та продовольства, голова Держегокадастру та уповноважений президента із земельних питань назвав подією історичною і доленосною:
«Тепер право розпоряджатися землями передано місцевим громадам остаточно і безповоротно. Держгеокадастр відтепер лише сервісна організація».
Довідково.
28 квітня Верховна Рада України ухвалила проєкт Закону України «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин»
Цей документ є складовою земельної реформи і передбачає позитивні зміни у земельній сфері, зокрема дерегуляцію у сфері землеустрою, усунення корупційних ризиків в управлінні земельними ресурсами, передачу земель за межами населених пунктів до комунальної власності громад.
Автором проєкту Закону №2194 виступив народний депутат Мар’ян Заблоцький (фракція «Слуга Народу») та інші народні депутати України.
Голови громад Чернігівщини на подію відреагували по-різному. Кіптівський Володимир Кучма радіє.
— Цей законопроект — надважливий, — переконаний Володимир Володимирович. — Щоб зрозуміти в чому суть, уявімо ситуацію. Є ваш двір. А сільський голова, приміром, розказує, де і яку грядку в ньому посадити. Так і в громаді. Хтось керує, що і з якими землями робити. Так не має бути. У рамках децентралізації ніхто не має втручатися в процеси громади, керувати, які землі виставляти на аукціон, приміром, а які ні. Раніше у нашому підпорядкуванні були тільки землі в межах населених пунктів. За цим законопроектом — що територіально в межах громади, те і наше. Хоч це поле, ліс чи водойми. Обмежувач — закон. За ним, наприклад, ми не можемо побудувати підприємство на землях сільгосппризначення.
— Якщо у підприємця проблемні стосунки з головою громади, він ішов за виділенням землі в Держгеокадастр. Тепер усе вирішує голова?
— Існує механізм отримання земельної ділянки. Людина звертається не до голови, а до сільської ради. Земельний відділ вивчає питання. Далі по процедурі питання виноситься на розгляд депутатів. Вони вирішують: виділити землю чи ні. Одноосібне вирішення з головою чи в кадастрі, мені здається, лишилося в минулому.
* Офіційно — «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин».
Джерело: Вікторія Товстоног, тижневик «Вісник Ч» №20 (1827), 20 травня 2021 року