Тупичівська громада перебувала в окупації і постраждала від загарбників. Попри наближеність до кордону у селі не бояться розвиватися. Ще до війни закупили обладнання для створення швейного виробництва, яке покликане вирішити відразу кілька проблем – з безробіттям та наданням побутових послуг….
Викладачі філологічного факультету НУЧК реалізували унікальний освітній проєкт

Для сучасної людини кожен день є, у певному розумінні, викликом, перевіркою на витривалість існування в інформаційному просторі, який давно не грає за правилами.
У листопаді команда викладачів філологічного факультету НУЧК імені Т.Г. Шевченка виборола право реалізувати власний проєкт у рамках міжнародної грантової програми «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність», що реалізується Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки посольств Великої Британії та США в Україні у партнерстві з Міністерством освіти і науки України й Академією Української Преси. Мета – сформувати інфомедійно грамотне суспільство ХХІ століття (на прикладі Чернігівської громади), зберігаючи наступність «Заклад вищої освіти (ЗВО) – школа – активна громада – ЗВО». Повідомляють на факультеті.
Ще з вересня викладачі філологічного факультету працювали над комплексами вправ, сценаріями, онлайн-інструментами для реалізації основних ідей проєкту серед студентів-філологів 3-4 курсів і студентів магістратури. Результат – сім творчих воркшопів. Метою стало навчити студентів впроваджувати медіаграмотність в основній і старшій школі як в процесі виховних заходів, так і на уроках української та англійської мов, української та зарубіжної літератур. Окремим оригінальним напрямом стало втілення ідеї «медіаграмотність протягом життя», а саме бажання навчити магістрантів упроваджувати інфомедійну грамотність серед різновікових верств населення. У результаті такої роботи студенти отримали готові сценарії та вправи для проведення уроків і позакласних заходів із формування інфомедійної грамотності з учнями основної та старшої школи. Також результатом реалізації грантової програми стане створення «Конструктора з інфомедійної грамотності», який буде наповнений вправами та сценаріями відповідної тематики.
Другим напрямком стала робота зі студентським активом міста Чернігова та області. Протягом трьох днів навчання у Медіашколі учасники (а їх було 35) сформували власну інфомедійну грамотність, розвинули критичне мислення та отримали інструменти для проведення власних активностей зі своїми студентськими радами, одногрупниками, друзями.
Робота була насиченою й багато в чому зовсім невідомою.
«Коли пропонують займатися чимось новим, то, безперечно, тобі страшно, ти сумніваєшся, адже будь-яка справа потребує практичного досвіду», – зазначає тренерка проєкту Олена Сазонова.
11 листопада відбулася онлайн-презентація грантового проєкту «Інфомедійна грамотність: навчись сам – навчи інших». Викладачі філологічного уже в статусі тренерів міжнародної організації IREX – Світлана Гергуль, Марина Ольховик, Лариса Городнича, Ольга Лілік, Олена Сазонова, Тетяна Чередник, Наталія Деркач – за допомогою інтерактивних методів та інноваційних платформ вчили студентів розпізнавати основні види можливого маніпулювання думкою, емоціями, когнітивним помилками й прийомами критичного мислення, нетикету, ресурсами добування першоінформації тощо.
А як же все починалося?
Світлана Гергуль, ідейна натхненниця гранту, розповідає:
«Минулого року десять викладачів нашого факультету брали участь у проєкті IREX – «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність». Протягом двох осінніх сесій та зимової школи вони проходили навчання та формували власну медіаграмотність. Тоді й з’явилася ідея створити грантову програму, яка допомогла б студентам сформувати власні інфомедійні навички. Ідея в тому, щоб студенти змогли навчити цьому вже своїх учнів під час педагогічної практики, адже головний бенефіціар – медіаграмотне суспільство, яке формуватиме нову країну».
Діяльність IREX – міжнародної організації, що опікується проблемами зміцнення громадянського суспільства через реалізацію багатьох освітніх заходів, – для України означає залучення до світової громадянської спільноти.
Тетяна Чередник зазначає:
«Мій досвід участі в одному з проєктів IREX доводить, що не буває багато знань, не можна вважати, що ти все вмієш і тобі нема чого навчитися. Бути відкритим новому – це одна з важливих рис сучасної людини».
Як виявилося, не лише студенти хвилювалися перед початком тренінгів.
«Ми дуже переживали, оскільки не мали досвіду проведення таких заходів у форматі онлайн. На мою думку, нам усе вдалося, насамперед завдяки підтримці колег і активності студентів, які оригінально підійшли до виконання завдань, забезпечили технічну підтримку, створили особливу атмосферу взаєморозуміння і творчості», – розповіла одна зі спікерок тренінгу Ольга Лілік.
Погоджується з колегою й Олена Сазонова:
«…завдяки дружнім порадам колєжанок, взаємній злагодженій роботі, відчула, що все пройде добре. Так і сталося, бо під час тренінгів друзі не полишали, підтримували».
Розвиток критичного мислення, візуалізації, боротьба з фейками та маніпуляціями були невід’ємними супутниками під час роботи.
Олександр Білогура, студент-третьокурсник філологічного факультету, підсумував один із тренінгів:
«Це було не просто цікаво та пізнавально – це був свіжий ковток щодо методів викладання та приклад того, як можна проводити онлайн конференції плідно, креативно та не побоюсь цього слова – весело. Особисто відчув дружню атмосферу, щирість наших викладачів та вогні в очах усіх присутніх. Ті 2 години промайнули на одному подиху, а в кінці навіть встигли надати ще велику кількість різних посилань з якісною, новітньою інформацією – матеріал, який допоможе нам, майбутнім студентам, в практиці та викладанні».
Тетяна Чередник додає:
«Разом зі студентами вчились і ми, викладачі, які брали участь у розробці проєкту. Набутий досвід дуже важливий, оскільки є свідченням початку нового етапу в професійної діяльності кожного з нас».
«Приємно, що студенти-філологи виявили неабиякий інтерес до вивчення медіаграмотності. Можливості, які надає онлайн-навчання, виявилися надзвичайно корисними при створенні тренінгу – адже вони дали змогу провести заняття дуже динамічно, з використанням візуальної наочності, аудіо- та відеоматеріалів, демонстрацією можливостей інтернету для фактчекінгу, застосуванням різних режимів роботи (у тому числі, індивідуальної, парної, роботи в малих групах). Проведення такого онлайн-заняття й збереження його динаміки передбачає постійне перемикання з одного режиму в інший, а отже, потребує значної концентрації тренера. Так що це був дещо стресовий, але захоплюючий досвід!»,– зазначила Наталія Деркач.
Учасники тренінгу, а саме, студенти філологічного факультету, із задоволенням брали участь у воркшопах. Юлія Клименко, студентка 4 курсу філологічного факультету, зазначила:
«Я пройшла неймовірно цікаві та пізнавальні курси в рамках проєкту. Удосконалила свої вміння, здобула багато навичок. Можу з упевненістю сказати, що я стала на сходинку вище (а то, й не на одну) в сфері медійної грамотності.
Знання здобуті мною в ході проєкту, вже мають реалізацію під час написання курсової роботи. Я використовувала платформи Padlet, Mentimeter, Jamboard для опитування учнів та вчителів. Тепер моя курсова робота є більш переконливою, живою, має мої власні спостереження та аналіз».
Час промайнув із блискавичною швидкістю не залишивши по собі байдужих. Працювали натхненно, творчо та з великим бажанням навчатися!
«Усе минулося,– додає Олена Сазонова, – але отой присмак теплого спілкування ще кілька днів бентежив і підбадьорював, ніби закликав до подолання нових вершин».
Джерело: Час Чернігівський