Деснянська територіальна громада об’єдналася однією з перших у Чернігівській області — у вересні 2015 року. Сьогодні має профіцитний бюджет, зберегла всі заклади надання медичної допомоги, дофінансовує і їх, і заклади освіти, поступово ремонтує дороги комунальної власності. Про поточний стан справ…
Приклад однієї школи: як об’єднання громад впливає на освіту?

Перше вересня у кожного школяра асоціюється з початком навчання, поверненням до кабінетів, зошитів, контрольних та веселих перерв між заняттями. Для першачків це крок до чогось кардинально нового. Для випускників – початок відповідального року.
А для учнів та вчителів Деснянського навчально-виховного комплексу “Гімназія – загальноосвітня школа І ступеня” – це початок нового життя. Цьогоріч два заклади освіти Деснянську гімназію та Деснянську ЗОШ об’єднали в один. Перед усім це зумовлено реформою децентралізації та створенням об’єднаної територіальної громади.
Понад 40 років тому у містечку відкрили загальносвітню школу. Вона залишалась єдиним закладом освіти до 2002 року, коли почалась тенденція відкриття навчальних закадів нового типу. Тоді урочисто відкрилась та почала приймати дітей Деснянська гімназія. Так, діти, що закінчували початкові класи потім обирали куди вступати – у “стару” школу чи “нову” гімназію. Хоча фактично обидва заклади розташовані на одній території та з’єднані спільними коридорами.
З’явився стрес для батьків та дітей, які ставали перед вибором. До гімназії завжди брали талановитіших, більш здібних та розумних дітей. До школи ж йшли всі інші. Через це серед дітей існувала певна напруженість та конкуренція. Бо їх поділили на “чорне і біле”.
За словами директора вже новоствореного навчально-виховного комплексу Костянтина Римарєва, останні 3-4 роки тенденція: розумні – в гімназію, менш розумні – у школу – почала спадати. Й в обидва заклади йшли здібні діти. Хтось не приживався в колективах у школі, їх змушені були прийняти в гімназії, чи навпаки.
“Я вважаю, що найпозитивніший момент в створенні одного закладу освіти – це те, що знищено п’ятнадцятирічний поділ дітей на школярів та гімназистів. Звісно, серед старших учнів він ще лишатиметься, та згодом стане невідчутний. І цей стрес вибору для батьків та дітей зникає”, – розповідає директор.
Після об’єднання заклад налічує 880 учнів. З них вперше до школи йдуть 108 дітлахів. Як зазначає Римарєв, маленьких дітей у військовому містечку побільшало, бо побільшало молоді. Зокрема, і через події на сході України. Водночас дітей 15-16 років значно менше.

Директор закладу – Костянтин Римарєв
Одним з болючих питань в процесі створення єдиного комплексу було скорочення штату вчителів. Та, за словами керівника відділу освіти Деснянської територіальної громади Левосюк Раїси, зробивши розрахунки та оцінивши навантаженість – нікого з вчителів та працівників не звільняли.
“У нас з’явилась можливість створити “Центр творчості дітей та юнацтва”, якого у нас ніколи не було. Були окремі гуртки, але їх було небагато. Центр очолила колишня директорка школи, а психолог, секретар та соціальний педагог, що також працювали у школі, тепер працюють у позашкільному закладі. Вчителів не звільняли, бо кількість дітей залишилась незмінною”, – говорить Левосюк.
До позашкільного закладу прийматимуть й діток дошкільного віку. Для них буде курс англійської, заняття з ритміки, цікаві ігри, та уроки з логопедом. Так підготуються до першого класу.
У навчально-виховному комплексі побільшало фінансування. Як за рахунок того, що кошти виділяють у об’єднаній громаді, а також за рахунок економії самої школи. Так, оновили вікна у початковій школі, підлогу у старшій, готуються до утеплення стін та ремонту ґанку.
“У молодшій школі ми створили кабінет логопеда минулого року. Цьогоріч нам вдалось повнісю його обладнати усім необхідним. Адже є багато дітей з порушенням мови, як школярів, так і дітей дошкільного віку, які також зможуть користуватися послугами лікаря”, – розповідає керівник відділу освіти.
Окрім цього, школи, які також підпорядковуються громаді, а їх три: у Морівську, Косачівці та Тужарі, отримують більше фінансування. Як розповідала Раїса Левосюк, школи можуть подавати список потреб на рік до відділу освіти. А відділ освіти визначає пріоритетність.
Ще у містечку з’явилась Молодіжна рада, до складу якої увійшли учні школи. Рада буде працювати за принципом громадської організації. Та за рахунок того, що вона підпорядковується Деснянській громаді, зможе отримувати кошти для молодіжних проектів у містечку.
“Найголовніше завдання – навчити їх відповідальності. За себе, перш за все, за те що їх оточує. Навчити не просто генерувати ідеї, а й реалізовувати їх”, – зазначає директор.
А для першокласнків створюють особливий клас для обдарованих дітей за проектом однієї з Харківських шкіл “Інтелект України”. З дітьми там займаються за європейськими методиками, з використанням ігрових форм. Подають нову інформацію поступово та різнобічно. За словами Левосюк, вже у другому класі діти вивчають у цікавій формі елементи фізики та географії.
Одна з важливих причин об’єднання – необхідність у створенні так званої опорної школи у громаді. Це заклад, який має серед усіх шкіл у громаді найкращу матеріальну базу. Адже за новим законом про освіту, за який планують голосувати у Верховній Раді вже цієї осені, є концепція новітньої української школи. Так діти старших класів обиратимуть спеціалізацію, яку отримуватимуть саме в опорній школі.
Зараз навчальний заклад може вмістити понад півтори тисячі дітей. Тож у майбутньому, учнів з трьох інших сіл громади підвозитимуть до Деснянського навчально-виховного комплексу. Ці старшокласники здобуватимуть тут більш якісну освіту перед вступом до вищого навчального закладу.
Навчальний заклад працюватиме тепер як “Єдиний освітній простір” з високим матеріальним забезпеченням та усіма можливостями для виховання освічених громадян України. Учні та заклад вже мають чимало нагород та входять, наприклад, до переліку найкращих у вебометричному рейтингу Sumy Web Rank.
Джерело: сайт “Український інтерес”