Президент Німеччини Франк-Вальтер Штайнмаєр прокоментував свої враження перебування у бомбосховищі у Корюківці під час останнього візиту наприкінці жовтня. Примітно те, що згадав він про це у буквально найісторичнішій за останній час промові, яку виголошував німецький політик. Його промова вже стала…
ЦНАПи у громадах Чернігівщини: хто, звідки і навіщо?

Центри надання адміністративних послуг поступово стають звичними в усіх куточках України. Вони значно спрощують контакти людей із державними та місцевими органами. Усього нині в країні близько 800 ЦНАПів, з них 30 – на Чернігівщині.
Перший такий центр з’явився в області 2012 року. Звісно ж, в Чернігові. Згодом перший районний в Україні ЦНАП створили при Городнянській райдержадмістрації.
Наразі чотири з 30 ЦНАПів Чернігівщини – в об’єднаних територіальних громадах: Кіптівській, Бобровицькій, Куликівській та Вертіївській. Для них спільним та цінним є те, що створено їх не за наказом зверху, а завдяки зусиллям громад та при підтримці програми «U-LEAD з Європою». Вона має загальний бюджет понад 100 млн євро та фінансується Євросоюзом та його державами-членами – Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею і Швецією. Програма спрямована на підтримку децентралізації, ну а розвиток ЦНАПів – один із важливих напрямків реформи.
Зазвичай в підшефних ЦНАПах програма бере на себе закупівлю меблів, техніки, встановлення програмного забезпечення та навчання майбутніх працівників. Для отримання такої підтримки ОТГ має також зробити свій внесок – знайти гроші на реконструкцію приміщення для ЦНАПу або будівництво нового. Ну й, звісно, пройти конкурс на підтримку програми «U-LEAD з Європою» та бути відібраною до участі в програмі.
Подати заявку на участь можуть ОТГ від 5 тисяч мешканців, або ж спільно кілька територіальних громад. Відбір триває в кілька раундів. Наразі до квітня 2021 року підтримку отримають 489 ЦНАПІв.
Такі центри мають зазвичай віддаленні робочі місця: їхні адміністратори працюють окремо у старостинських округах. Тобто, це такі собі «міні-ЦНАПи», що ще більш наближує якісні послуги до людей.
«Децентралізація спричинила розподіл повноважень у сфері надання адміністративних послуг: якість та кількість сервісів у ЦНАП, його комфорт та доступність для відвідувачів – тепер це переважно відповідальність місцевої влади. Підтримуючи створення належних ЦНАП, ми хочемо показати практичні результати від децентралізації у формі доступних та якісних послуг, а також робимо місцеве самоврядування сильнішим та прозорішим»,- роз’яснює в коментарі для “ЧЧ” Сусанна Делланс, директор Програми “U-LEAD з Європою” від Sida (Урядове Шведське агентство з питань міжнародної співпраці та розвитку).
«Ми працюємо безпосередньо з владою на місцях: передаємо їм кращий європейський досвід та українську експертизу у сфері надання адмінпослуг. Вже зараз можна сказати, що такий підхід працює та є дієвим не лише при створенні ЦНАП, а й у впровадженні європейських норм та цінностей у повсякденне життя громади, – продовжує пані Делланс.
Для країни, яка орієнтується на потреби своїх мешканців та прагне до стійкого демократичного врядування, надзвичайно важливо мати сильні та надійні інституції влади на місцях, які будуть підтримувати мешканців і в часи кризи, на кшталт тієї, що відбувається зараз. Україна є дорогим сусідом та важливим стратегічним партнером ЄС, тому ми хочемо підтримати вас у реалізації надважливої реформи (децентралізації), яка, сподіваємось, матиме позитивний довгостроковий ефект”,- роз’яснює в коментарі для “ЧЧ” Сусанна Делланс, директор Програми “U-LEAD з Європою” від Sida (Урядове Шведське агентство з питань міжнародної співпраці та розвитку)».
Першопрохідцем серед ОТГ Чернігівщини стала Кіптівська громада. Більше того, тутешній ЦНАП визнали взірцевим за результатами Всеукраїнского конкурсу «Кращі практики місцевого самоврядування-2016».
Для приміщення центру реконструювали старий будинок культури.
«По факту від БК тут залишилося лише чотири фасадні стіни. Абсолютно все перебудували за кошт громади – витратили 1,5 мільйона гривень, – коментує голова ОТГ Володимир Кучма. – Працює в ЦНАП переважно молодь, дехто навіть з райцентру їздить».
Досвід Кіптів надихнув й інших бути сміливішими: торік відкрилися ЦНАПи в Бобровиці, Куликівці, Вертіївці.
Інфографіка програми «U-LEAD з Європою»
Зазвичай у ЦНАПах об’єднаних територіальних громад надають близько двохсот послуг безпосередньо в офісах, і десь на п’ятдесят менше – на віддалених робочих місцях.
Зрозуміло, важливим для цього є належна комп’ютерна техніка та хороше програмне забезпечення. Тож і не дивно, що саме ці позиції є основними у заявках на підтримку програми «U-LEAD з Європою». Подекуди вони становлять до 80% фінансування.
Тут варто згадати про «Вулик».
На жаль, переважна більшість центрів надання адміністративних послуг в Україні не мають на озброєнні систем, що автоматизують їх роботу. Таку можливість передбачено програмою «U-LEAD з Європою». Точніше, проектом EGOV4Ukraine, який є частиною програми і реалізується естонською Академією електронного управління.
У рамках проєкту було розроблено інформаційну систему «Вулик», підключитися до якої може кожен ЦНАП. Зокрема, так вчинив центр Бобровицької ОТГ.

Маркування на техніці адміністратора Бобровицького ЦНАПу
«Ця система робить якіснішими та швидшими послуги для громадян, водночас спрощує роботу адміністраторам, – роз’яснює керівниця Бобровицького ЦНАПу Ольга Шилко. – Зокрема, «Вулик» полегшує роботу із заявками, забезпечує можливість приймати та відправляти документи, вести контроль за виконанням послуг за заявкою та формувати статистику надання адмінпослуг».
«У системі працюють абсолютно всі, і на віддалених робочих місцях теж. Важливо, що періодично розробники системи проводять навчальні вебінари, – продовжує Ольга. – Тобто, удосконалюється система – удосконалюємо й ми свої навички».
Крім Бобровицького, до інформаційної системи «Вулик» під’єднали Куликівський та Вертіївський ЦНАПи. До слова, система є безплатною для центрів, оскільки обслуговується коштом бюджету. Але це не єдина її перевага.
«Вулик» за замовчуванням підключено до системи безпечного обміну даними «Трембіта», яка є базою для взаємодії між реєстрами центральних органів виконавчої влади, – зауважує в коментарі для «ЧЧ» керівниця проєкту EGOV4Ukraine Марі Педак. – Відповідно, у майбутньому центр із «Вуликом» матиме доступ до таких реєстрів. Це означає, що людина зможе отримувати в ЦНАП послугу навіть «за один прихід». Умовно кажучи, чекати доведеться 15 хвилин, а не тиждень, два чи місяць».
Однак, додає пані Педак, така ситуація стане можливою по мірі підключення до «Трембіти» органів центральної влади та відкриття ними своїх електронних реєстрів для інших. Систему також створено в рамках проєкту EGOV4Ukraine. Наразі через неї здійснюються обміни між 20 електронними ресурсами. Зокрема, «Трембіта» є базою для надання комплексною послуги єМалятко.
Треба вірити, згодом вона та інші стануть доступними для мешканців Бобровицької, Куликівської, Вертіївської та інших ОТГ.
«Тут і випишуть, і припишуть відразу, дадуть інші довідки. Щоб оплатити послугу не треба бігти в пошуках каси банку. Для мене, як пенсіонерки, це дуже зручно», – ділиться Лариса Степанівна з Куликівки.
«Як було раніше: треба щось оформити, то відпрошуєшся кілька разів з роботи. Тепер же все в одному місці та й чітко все роз’яснюють. Саме приміщення досить просторе. Тож коли є черга, то всім є де розміститися. Навіть дитину можна розважити», – каже Ольга з Вертіївки.
Наталія Іващенко, Час Чернігівський